A tervezk tbbet rdemeltek volna
2008.02.23. 15:37
A tervezk tbbet rdemeltek volna
2007. november 7., szerda 16:39
1954 janurjban az NDK minisztertancsnak elnksge utastst adott ki. Eszerint az llami tulajdonban lv autgyraknak rvid idn bell ki kell fejlesztenik egy kisautt az albbi jellemzkkel:
hirdets
- kis szemlygpkocsi, kt teljes rtk lssel ell, s kt ptlssel htul;
- nsly menetksz llapotban legfeljebb 600 kg;
- zemanyag-fogyaszts legfeljebb 5,5 liter/100km;
- ves termels 12 000 db/v;
- gyri nagykereskedelmi ra 4000 mrka.
Mrtanilag szablyos krumplialak
Csak halvnyan Trabant-alak
Szintn elrs volt, hogy a karosszrinak manyagbl kell kszlnie, a fejleszts idtartamt a nevetsgesen rvid 18 hnapban szabta meg. Ehhez kpest mg az v vgn bemutattak egy mkd prototpust.
A prbk nem jrtak zajos sikerrel. Elssorban a karosszrival s annak mreteivel voltak gondok - a friss motor s a futm alkalmasnak tnt a vgleges modellbe val beptsre. Br kszlt kombiverzi is, a mindennapokban az is szinte hasznlhatatlannak bizonyult.
A kombi hozta az akkoriban szoksos hasb formt
Az egyik legszebb hazai P70
A prototpus gyenge szereplsvel kiderlt, hogy ez a feladat ilyen rvid id alatt tisztessgesen nem oldhat meg. A hbor eltti DKW F8 mszaki alapjain, de manyagborts karosszrival, hangslyozottan tmeneti megoldsknt megszletett a P70,. 1956 elejn a gyr a begyjttt tapasztalatok alapjn jra nekifutott a P50 tervezsnek, majd 1957. november 7-n lezajlott a hivatalos bemutat.
A nagykznsg ettl kezdve (de fleg a 601-es megjelenstl szmtva) a vilgegyetem egyik fix pontjaknt kezelte a Trabantot: az g kk, a f zld, a Trabant pedig gy nz ki. A gyr fejleszti viszont a kezdetektl teljes titokban a Trabant kvetkez genercjt kerestk.
P100 (1961)
A P50 projekt megvalsulsa a vget nem r nehzsgekkel (nyersanyagellts, tpusfejleszts) s a hossz halogatssal egytt arra indtotta az NDK autgyrtsnak felels vezetit, hogy igyekezzenek "megfelelni az j kihvsoknak". Szmtsaik szerint a Trabant kisautt nagyobb modellnek kellett volna felvltania.
Miutn mr 1960-ban folytak megbeszlsek az Automobilwerke Zwickau s az eisenachi gyr kztt, a VVB Automobilbau 1961. februr 7-n mindkt gyrnak kiadta a feladatot: jnius 30-ig (azaz t hnap alatt!) ksztsk el a sajt prototpusukat.
Mindkt jrm modern, nhord karosszrit kapott, tekercsrugs futmvel. A karosszria kls jegyeit a rengeteg vegfellet s a tetvonal uralta. Egyarnt hidraulikus kormnyrsegtt kaptak (!), az nslyuk 900 kg krl mozgott.
A VW alak Wartburg...
Amg az eisenachi jrm pldakpe vlheten az akkor mrvadnak tn, ksbb azonban az akkor hasznlatos konstrukcival nagyot buk Volkswagen volt a maga padl alatti farmotorjval, a zwickaui szsz jrm meglep mdon a Wartburg komplett motorjt (kttem, hromhengeres, vzhtses) s futmvt kapta, termszetesen az els kerekeket hajtva.
... s a Wartburg alak Trabant
Sachsenring mintegy 650 ezer mrkt fektetett a tesztekbe, s megnyerte a csatt. Az akkori illetkesek a fronthajtst favorizltk, nem utolssorban azrt, mert kpes volt fogadni az akkor mg a jv erforrsnak tn, bolygdugattys motort. m a htkznapok ettl mg tvol lltak, a P100 (ahogy a prototpust neveztk) egy egyliteres, ngytem Otto-motort kapott volna a szriagyrtsban.
Egy igazi nagyaut
A prototpus ellltsa ilyen rvid id alatt valsgos eufrihoz vezetett, a szriagyrtst (duroplast tetvel, motor- s csomagtrfedllel) mr 1967-re jeleztk. Mgis elg volt egy jabb ht, s a P100-bl trtnelem lett. Berlin hatrozott: minden dokumentumot megsemmistettek, a mintadarabokat egyszeren bezztk.
Trabant 602 s 602V (1962 - 1965)
Kt klnbz autrl van sz. A 602 a motor, vlt, hts futm, fts apr mdostsaival prblta finomtani a konstrukcit, valamint kpess tettk az akkor igen divatos, s az NDK-ban mr fejleszts alatt ll Wankel-motor fogadsra.
602V coup
Klsleg nagyjbl hozta a 601 formjt, gy kpeket nehz kerteni rla. A leginkbb rulkod jel pp a gyrtl szrmazik, ez a kp az 1971-es kiads eredeti kezelsi tmutatbl szrmazik.
A 602V a Vollheck, azaz ferdeht verzit takarja. A clkitzs a nyjtott tengelytv, nagyobb benzintank, valamint 30 LE-s motor bevezetse volt, emellett ez is kpes lett volna fogadni a Wankel-motort.
P603 (1966)
Hogy rtsk, s megrtsk a 603 technikai s trtnelmi httert, egy kis felvezets:
Brmilyen emblma lehetne rajta
1964-ben utcra kerltek az els 601-esek, amelyek mr modernizlt karosszrit, a 600-astl rklt motort kaptak, de a 601-es mr nem szmtott oly kiugr konstrukcinak, mint a P50 a maga idejben. Br a mrnkk szolgltak mg meglepetsekkel, mint az 1965-tl rendelhet automatikus kuplung (Hycomat), m felmerlt az igny az alapkonstrukci tgondolsra.
Ez tnyleg egy Trabant
1966. december 30-n elkszlt az j tpus, a 603 dokumentcija. Az autt nem kis rszben exportra szntk, gy a piaci ignyek felmrse alapjn tbb verziban terveztk a piacra dobst, s (mint a dokumentci rja) a tervezs elsdleges szempontjai az 1970-es vben vrhat knyelmi s menetteljestmny-ignyek voltak. Ezek pedig a kvetkezk:
- Alapkonstrukci: nhord, termszetesen manyagborts karosszria, 2830 mm-es tengelytv, MacPherson felfggeszts ell, 670/730 kp-os tengelynyoms-eloszts.a
- Karosszria: Hossz 3735 mm, hromajts karosszria, ngyszemlyes utastr, melegvz-fts (a kt nagyobbik motornl), zemanyagtank a hts ls alatt.
- Futm: els MacPherson felfggeszts, alul hromszg-lengkarokkal, hts hosszlengkarok, tekercsrugk. Duplex fkek ell, szimplex fkek htul, fkrsegt.
- Kormnym: mint a 601-nl.
- Motor: hrom verzi a klnbz piaci ignyek szerint.
a. Kttem, kthengeres motor, 600 cm3, 30 LE, a P63/64-es motor fejlesztett vltozata
b. KKM 51 - bolygdugattys, egytrcss (Wankel-) motor, 500 cm3 szmtott trfogat, 55 LE, szria NSU-motor licence.
c. Ngyhengeres, ngytem motor, 1000 cm3, 40 LE, Skodval kzs fejleszts.
Egy keletnmet Wankel-motor
A tervek szerint a sorozatgyrts 1969 oktberben indult volna. A nullszria s a prbazem 6,77 milli keletnmet mrkt emsztett fel. A ngytem motor pnzgyi fedezett a Skodval kzsen teremtettk volna el. 1968-ra az zemi s gyrtsprbk alapjn nmileg mdosultak. Ekkorra a palettn mr a Skoda 1000MB motorja, a Wankel-motor s a Wartburg hromhengeres, kttem, vzhtses motorja szerepelt. A teljesen ksz autt a sorozatgyrtstl mr csak a gyrtsor fellltsa vlasztotta el.
Vgl elrkezett 1968 decembere, amikor a terveket s a gyrtst lelltottk. Az okok nem mszaki jellegek voltak, hiszen az aut gyakorlatilag szriarett volt. Hogy mgis mi okozta a tervek kudarct? me:
- 1968-ra a a Wankel-motor licence lejrt, s az NSU-gyr megvltozott marketingpolitikja miatt nem kvnta a szerzdst meghosszabbtani.
- Csehszlovkia megszllsa miatt a politikai s gazdasgi kapcsolatok megromlottak, gy a Skoda-gyr motorjra nem szmthattak.
- Az AWZ sajt kapacitsa, illetve az eisenachi Wartburg-gyr motorgyrt kapacitsa nem fedezte volna az j tpus motorignyt.
Ezek, valamint a ksbbi politikai stratgia miatt a 603 rkre lom s elpocskolt pnz maradt.
P760 (1970)
A gyrban Csnghasnak csfoltk
Hozza az RFT rdismagnk formavilgt
A 760-as a 603-as fejlesztsnl szerzett tapasztalatokat kamatoztatta volna egy kzs csehszlovk-nmet KGST-aut gyrtsnl. A projekt rsztvevi Mlad Boleslavban, Eisenachban s Zwickauban kzs padllemezen, azonos motorral (a koda ltal kifejlesztett 1100 cm3-es, 50 lers ngytem) klnbz karosszriavltozatokat gyrtottak volna.
A Trabant-log alatt hromajts, ferdeht, kombilimuzin-szer karosszria kszlt volna (ebbl ngy darab el is kszlt), a Wartburg nv ngyajts limuzint takart volna, a Skoda pedig a Giugiaro ltal tervezett karosszriba bjtatta volna a kzs technikt.
Wartburg 760
A tervek szerint az autk ngy fggetlen kerkfelfggesztst, trcsafket kaptak volna, vadonatj futmvet, vltt, kormnymvet terveztek. A sikeres tesztek utn a kt NDK-s gyr mr csak a nullszria beindtsnak jvhagyst vrta, de a NSZEP kzponti bizottsga 1973. prilis 3-n "a projekt mg nem rett a dntsre" felkiltssal gyakorlatilag sllyesztbe helyezte a tervet.
Skoda 760
Mindkt oldalon csaldssal fogadtk a bejelentst, ismt rengeteg munka, id s pnz veszett krba. A Skoda persze nem hagyta ennyiben, a fenti kpen lthat 760-as karosszrit hasznltk fel az 1975-ben megjelen S105-120 alapjaknt.
|